[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
آشنایی با انجمن
جایگاه و نقش انجمن
اساسنامه انجمن
ماموریت، اهداف و برنامه‌ها
مسئولین انجمن
روند تاسیس انجمن
آشنایی با آرم انجمن
عضویت در انجمن
اطلاعات ثبت نام
دستور العمل و شروع ثبت نام
خدمات انجمن به اعضا
اعضای پیوسته انجمن
اعضای افتخاری
اعضای حقوقی
نمایندگان انجمن در دانشگاه ها
     و مراکز آموزش عالی
شاخه دانشجویی انجمن
آیین نامه شاخه دانشجویی انجمن
اعضای شاخه دانشجویی
وظایف مسؤولین شاخه
خدمات انجمن به مسؤولین شاخه
رویدادهای انجمن
اخبار انجمن
محفل ماهانه اندیشه ورزی
کارگاه های آموزشی
نشست های علمی
اخبار جامعه علمی
معرفی مجلات علمی
اخبار مجلات علمی
اخبار خبرگزاری‌ها
سمینارها و کنفرانس‌ها
بخش آموزش
کتابخانه
خبرنامه
بانک منابع علمی + دانلود
کتاب (27)
مقاله (414)
گزارش (3)
یادداشت ها و تحلیل ها
حوزه های سیاستگذاری
بین رشته ای
مسائل رشته
دریافت فایل
فرم طرح پژوهشی
فرم درخواست نشر کتاب
تسهیلات انجمن
راهنمای صفحات
جستجو در انجمن
صفحه برترین‌های انجمن
اطلاع‌رسانی به دوستان
محفل بحث و گفتگو
برقراری ارتباط با انجمن
نشانی و تلفن ما
فرم برقراری ارتباط
پست الکترونیک
پیوندهای مفید
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: همایش ملی تعالی خدمات عمومی
:: گزارش برگزاری کارگاه آموزشی پروپوزال نویسی
:: امضاء تفاهم نامه انجمن مدیریت دولتی ایران با ناجا
:: کارگاه آموزشی پروپوزال نویسی
:: چهارمین نشست انجمن علمی مدیریت دولتی ایران
:: کارگاه مقاله نویسی
:: سومین نشست انجمن مدیریت دولتی ایران
:: دومین نشست انجمن علمی مدیریت دولتی ایران
:: گزارش برگزاری نشست علمی با موضوع بازشناسی هویت مدیریت دولتی در روز سه شنبه مورخ 1394/12/11
:: نخستین کنفرانس ملی مدیریت دولتی ایران، با رویکرد خط مشی گذاری
:: دانشمندان پر تالیف ایران معرفی شدند
..
فروشگاه
عضویت
ads
:: جایگاه و نقش انجمن علمی مدیریت دولتی ایران ::

درباره انجمن مدیریت دولتی ایران

بی‌تردید یکی از چالش‌های اصلی فراروی همه نظام‌های سیاسی اعمال "مدیریت ملی حکیمانه" است.

مدیریت در عرصه ملی مستلزم دانشی است که از دانش مدیریت در عرصه ی بخشی و سازمانی متفاوت است. همان طور که مستحضرید نظام کلان مدیریتی کشور با تعامل چهار سطح، حکمرانی اسلامی- ایرانی را رقم می‌زنند.

سطح نخست، سطح ابرسیاست‌ها یا سیاست‌های کلان نظام است که متولی آن رهبری معظم انقلاب اسلامی به کمک ستادهای تخصصی شخصی و عمومی می‌باشد. این سطح به متخصصانی نیاز دارد که در پرتو کلان رهنمودهای رهبری معظم نظام، بسته‌های سیاستهای کلان کشور را تدوین، پایش و ارزشیابی کنند. بنابراین چنین سطحی به دانش تخصصی مدیریت سیاست‌های کلان نیاز دارد.

سطح دوم، که دولت به مفهوم هر سه قوه (مجریه، مقننه و قضاییه) را در برمی‌گیرد، در راستای سیاستهای کلان، سیاست‌های عمومی کشور را تدوین، پایش و ارزشیابی می‌کند. این سطح نیز به متخصصانی نیاز دارد که دانش سیاست‌گذاری ملی در پیوند با دانش پایش و نظارت سیاست‌ها را دارا باشند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت راهبردی ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری این سطح مدیریتی را یاری می‌دهند.

سطح سوم که بسیاری از اندیشمندان و اندیشه‌ورزان عرصه مدیریت ملی در سراسر عالم آن را سطح تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت هر کشور می‌دانند، سطح اداره امور عمومی (Public Administration) یا آنچه در ایران تحت عنوان مدیریت دولتی باب شده است، نامیده‌اند. این سطح ضمن نقش‌آفرینی اصلی در تدوین سیاست‌های کلان و سیاست عمومی کشور، مجری بلامنازع چنین سیاست‌هایی است. همه کسانی که دستی در مدیریت دولتی، به عنوان عمل و رشته‌ای علمی- دانشگاهی (آکادمیک) دارند، بر اهمیت بسیار کلیدی این سطح مهر تایید می‌زنند. تردیدی نیست که چون دولت در هر زمان و مکانی دائم‌الحضور است، پس مدیریت دولتی نیز جزء لاینفک دولت هست و خواهد بود. از این رو در همه کشورها و در بسیاری از دانشگاههای سراسر عالم، رشته‌ای به نام مدیریت دولتی در سطوح کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به تربیت کادر مدیریتی سازمانهای دولتی نظام‌های سیاسی می‌پردازند. حتی در کشوری مانند آمریکا که قائل به دولت محدود است، برای ارتقای کیفیت حکمرانی ملی، این رشته در دهها دانشگاه و مرکز آموزشی دایر شده و دهها انجمن و مرکز پژوهشی مسئولیت تولید دانش در این حوزه را برعهده دارند. در کنار این مراکز آموزشی و پژوهشی، دهها مجله تخصصی کار انتقال دانش مدیریت دولتی را در سراسر شبکه مدیریتی نظام سیاسی کشور برعهده دارند. در این میان هر کشوری یک نهاد علمی مستقل در این حوزه دارد که نقش حلقه‌ی پیوند بین مراکز دانشگاهی و دولت را ایفا می‌کند.

این نهاد که با عناوینی همچون "آکادمی مدیریت دولتی"، "مرکز ملی مدیریت دولتی"، "جامعه مدیریت دولتی"، "موسسه مدیریت دولتی"، "انجمن ملی مدیریت دولتی"، "انجمن مدیریت دولتی" در همه کشورها وجود دارد، نوعی پیوند تنگاتنگ بین نظریه و عمل مدیریت در عرصه ملی یا مدیریت دولتی برقرار می‌کند. این نهاد محل برگزاری میزگردها، جلسات، پژوهش‌ها، کارگاهها و ... در حوزه مدیریت ملی است که نقش‌آفرینان آن مدیران دولتی و اندیشمندان این رشته هستند. اتفاقات عمده مدیریتی (برای مثال وقوع حادثه‌ای ملی نظیر زلزله بم) در این انجمن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و دانش برخورد با این مساله ملی، مستند شده و اشاعه پیدا می‌کند. این انجمن مرکز تولید دانش بومی برخورد با مسائل مدیریتی خاص هر کشور است.

این انجمن تالار گفتمانی است که عرصه‌های مختلف مدیریتی نظیر محیط‌زیست، آموزش عالی، نفت و پتروشیمی، آموزش و پرورش، امنیت اجتماعی، حمل و نقل عمومی، تجارت و بازرگانی و ... اتاق‌های گفتمان ماهانه و سالانه دارند. اعضای این اتاق‌های گفتمان یا کانون‌های تفکرِ درونِ انجمن، عالمان و مدیران این رشته هستند که تلاش می‌کنند نظریه و عمل را در پشت میز گفتمان علمی تلفیق کنند. نتیجه این گفتمان آن است که "حرف‌های ملی" در عرصه‌های ملی و بین‌المللی سنجیده‌تر و عالمانه‌تر خواهد شد. این انجمن بازوی دانشی قوی‌ای برای همه دولتها در همه کشورهاست. بنابراین این انجمن ملی در ایران، مرکز علمی‌ای برای تبادل ‌نظر بین نظریه و عمل مدیریت در عرصه ملی و بین‌المللی خواهد بود.

 

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::

ads
انجمن علمی مدیریت دولتی ایران Iranian Public Administration Association
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 3764