[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
آشنایی با انجمن
جایگاه و نقش انجمن
اساسنامه انجمن
ماموریت، اهداف و برنامه‌ها
مسئولین انجمن
روند تاسیس انجمن
آشنایی با آرم انجمن
عضویت در انجمن
اطلاعات ثبت نام
دستور العمل و شروع ثبت نام
خدمات انجمن به اعضا
اعضای پیوسته انجمن
اعضای افتخاری
اعضای حقوقی
نمایندگان انجمن در دانشگاه ها
     و مراکز آموزش عالی
شاخه دانشجویی انجمن
آیین نامه شاخه دانشجویی انجمن
اعضای شاخه دانشجویی
وظایف مسؤولین شاخه
خدمات انجمن به مسؤولین شاخه
رویدادهای انجمن
اخبار انجمن
محفل ماهانه اندیشه ورزی
کارگاه های آموزشی
نشست های علمی
اخبار جامعه علمی
معرفی مجلات علمی
اخبار مجلات علمی
اخبار خبرگزاری‌ها
سمینارها و کنفرانس‌ها
بخش آموزش
کتابخانه
خبرنامه
بانک منابع علمی + دانلود
کتاب (27)
مقاله (414)
گزارش (3)
یادداشت ها و تحلیل ها
حوزه های سیاستگذاری
بین رشته ای
مسائل رشته
دریافت فایل
فرم طرح پژوهشی
فرم درخواست نشر کتاب
تسهیلات انجمن
راهنمای صفحات
جستجو در انجمن
صفحه برترین‌های انجمن
اطلاع‌رسانی به دوستان
محفل بحث و گفتگو
برقراری ارتباط با انجمن
نشانی و تلفن ما
فرم برقراری ارتباط
پست الکترونیک
پیوندهای مفید
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: همایش ملی تعالی خدمات عمومی
:: کزارش برگزاری کارگاه آموزشی پروپوزال نویسی
:: امضاء تفاهم نامه انجمن مدیریت دولتی ایران با ناجا
:: کارگاه آموزشی پروپوزال نویسی
:: چهارمین نشست انجمن علمی مدیریت دولتی ایران
:: کارگاه مقاله نویسی
:: سومین نشست انجمن مدیریت دولتی ایران
:: دومین نشست انجمن علمی مدیریت دولتی ایران
:: گزارش برگزاری نشست علمی با موضوع بازشناسی هویت مدیریت دولتی در روز سه شنبه مورخ 1394/12/11
:: نخستین کنفرانس ملی مدیریت دولتی ایران، با رویکرد خط مشی گذاری
:: دانشمندان پر تالیف ایران معرفی شدند
..
طراحی
عضویت
ads
:: عدم استفاده از ابزارهای کارآمد فرهنگی در صنعت گردشگری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۸/۲۸ | 

یکی از مشکلات جدی صنعت گردشگری در ایران، بازتولید جهل در عرصه فرهنگی است. اگر وضعیت فعلی صنعت گردشگری در ایران را با پیش از انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، رشدی در کارکردهای فرهنگی این صنعت نخواهیم دید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتظار می رفت که این صنعت بر اساس اهداف متعالی نظام اسلامی بازتعریف و بازیابی شود؛ اما تدبیرهای غیرعالمانه منجر شده است که صنعت مهم و تاثیرگذار گردشگری در وضعیت نامناسبی به سر ببرد و از همه ظرفیت های این صنعت استراتژیک استفاده نشود. یکی از پتانسیل های گردشگری، عرصه فرهنگی است. تاثیرات فرهنگی که این صنعت می تواند بر مخاطبین خود داشته باشد، غیر قابل انکار است.

هدف این نوشته آن است که ضرورت عرصه فرهنگی در صنعت گردشگری تبیین شود و ضمن پرداختن به ریشه های اصلی مساله، راهکارهایی ارائه گردد.

>
:: آشنایی با سیاستگذاری امنیت ملی 2 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۸/۱۵ | 

مصطفی بزی:

 فصل اول: مولفه­های سیاستگذاری امنیت ملی؛ بستر، ساختار، فرایند و کارگزار 

وقتی از سیاستگذاری امنیت ملی بحث می شود معمولا فرایند را مدّنظر قرار می دهیم فارغ از اینکه بدانیم این فرایند در کدام بستر مطرح شده و یا اینکه چه ساختاری بر کشور حاکم است و اینکه چه افرادی باید این سیاست را اجرا کنند. این مدل چهار مولفه ای، قابل تعمیم به حوزه های دیگر غیر از امنیت ملّی نیز می باشد.

تعریف:

سیاستگذاری عمومی عمدتاٌ در رهیافت نهادگرایی قرار می گیرد. این رهیافت معتقد است نهادها، ساختارها و قواعد هستند که نحوه، نوع و کیفیت رفتار انسان ها را تجویز می کنند. در علوم سیاسی، علم سیاست را یا قدرت یا حکومت تعریف می کنند. نهادگرایان علم سیاست را حکومت تعریف می کنند. اما باید توجه داشت که سیاستگذاری عمومی علاوه بر قواعد ساختار و فرایندهای خط مشی گذاری، به بستر، نوع تلقی افراد تصمیم گیرنده و... نیز می پردازد. 

مفهوم امنیت ملّی:  

از نظر لغوی یعنی:

  1. حفاظت در برابر خطر (امنیت عینی) 
  2. احساس ایمنی (امنیت ذهنی) 
  3. رهایی از تردید (اعتماد به دریافت های شخصی) 

ویژگی های امنیت در قالب یک کشور:

 1. امنیت عینی و ذهنی است. هم وجود امنیت و هم احساس امنیت مدنظر است. البته وجوه ذهنی باید مصادیق بیرونی داشته باشد تا انتزاعی قلمداد نگردد.  

2. امنیت ملّی دارای وجوهی از سلب و ایجاب است. نبود تهدید، وجه سلبی تعریف از امنیت است. نداشتن تهدیدات بالقوه، کاهش آسیب پذیری بالقوه و بالفعل نیز از وجوه ایجابی امنیت می باشد.

3. امنیت ملّی دارای وجوهی از سخت افزاری و نرم افزاری است. تفاوت در امنیت ملی کشورها به دلیل تفاوت در وجه سخت افزاری و نرم افزاری آنهاست.

3.1. سخت افزاری: اقتصاد برتر، وسعت سرزمینی مناسب، تعداد نیروها، افزار و ادوات جنگی، توان مقابله با تهدیدات

3.2. نرم افزاری: داشتن اعتماد به نفس ملّی، روحیه ملی، نیروی انسانی مناسب و کارامد، فرهنگ و بستر فرهنگی و اجتماعی، هویت یکپارچه، خلاقیت و نوآوری

4. امنیت ملی دارای وجوه داخلی و خارجی است. نوع تهدید و شیوه مقابله با آن در هرکدام از این وجوه متفاوت است. وجه داخلی امنیت، قاعدتا بعد اخلاقی و نرم افزاری قوی تری دارد. امّا در بعد خارجی، منفعت ملی و جنبه فایده گرایانه یا حتی سخت افزاری مورد تاکید است. البته تفکیک بین خارجی و داخلی امروزه مشکل به نظر می رسد. هرچه کشوری مشکلات امنیتی کمتری داشته باشد، در بعد خارجی، بهتر ظاهر می شود.

5. امنیت ملی دارای وجوه آسیب و تهدید است.فرق آسیب با تهدید این است که اگر با آسیب به درستی برخورد نگردد، امکان دارد که به تهدید تبدیل گردد. آسیب با مسئله و تهدید بامعضل مشابهت دارند.

6. امنیت ملی دارای وجوه تهدید -فرصت می باشد.امری ممکن است در زمانی، تهدید و در موقع دیگر فرصت باشد. در عرصه بیرونی تمایز بین تهدید و فرصت ممکن نیست.

7. امنیت ملی دارای وجوه مطلق /نسبی است.هیچ وقت نمی توان گفت که فلان منطقه، کاملا امن است. بلکه یک موقع امن و موقع بعد ممکن است ناامن باشد.

 

مولفه اول سیاستگذاری امنیت ملّی: بستر، زمینه، بافتار

عوامل موثر در بستر سیاستگذاری عبارتند از:

1. زمینه تاریخی: هر تغییر و تحول نیازمند ارزیابی فرایندهای گذشته است که امکان بررسی وضعیت کنونی و مسیرهای پیش رو را فراهم می کند. مثلا برای بررسی مسائل اقوام در کشور، باید به دوره رضاخان نیز سری زد،چراکه بسیاری از باورهای ناصواب بین اقوام و حکومت به دوره رضاخان بازمی گردد.

2. فرهنگ سیاسی: عبارتست از ارزش ها/ عقاید مشترک که مرتبط با ماهیت و کارکرد قدرت سیاسی و اهدافی است که در جهت آن به کار گرفته می شود.مثلا فرهنگ روس ها برپایه عدم امنیت می باشد؛ ایرانی ها نیز همواره حس ناامنی را داشته اند که در ساختارهای سیاسی،اقتصادی و فرهنگی منعکس شده است. فرهنگ سیاسی، تحت تاثیر روحیه تاریخی و منش ملی شکل می گیرد.

3. کمیت و کیفیت منابع انسانی: کمیت یعنی تعداد جمعیت کشور و کیفیت یعنی درصد افراد باسواد آن.

4. شرایط و موقعیت جغرافیایی: نوع مرزهای کشور از حیث سیاسی و طبیعی، نوع و تعداد همسایگان، آب و هوای کشور و موقعیت سوق الجیشی این عوامل، دخیل در سیاستگذاری می باشد.

5. نظام اقتصادی: از مولفه های مهم قدرت می باشد که در سایر بخش خصوصا امنیتی و نظامی تاثیرگذار است.

6. نظام اجتماعی: گروه های مذهبی (روحانیون، مولوی ها)، قومی (بلوچ ها)، سیاسی (اصولگرایان)، اقتصادی (بازاری ها، اصناف) می توانند گروه های ذی نفع یا فشار باشند. هر قدر کشور منسجم تر باشد، توان ملی آن در عرصه بین الملل افزایش می یابد.

7. افکار عمومی: اظهار عقاید عمومی درباره مباحث سیاسی در جامعه است.

8. ایدئولوژی سیاسی: مجموعه جامعی از دکترین ها را شامل می شود. فراهم کننده یک چارچوب ذهنی برای سیاستگذاران می باشد، تعیین کننده نقش های و عامل توجیه منطقی تصمیمات است. مثال دکترین نه شرقی نه غربی

 

مولفه دوم سیاستگذاری امنیت ملی: ساختار

برای بررسی ساختار سیاستگذاری امنیت ملی باید به سراغ ساختار سیاسی کشورها رفت. باید دید که نظام فدرال است یا بسیط؛ اقتدارگراست یا کثرت گرا و ... و اینکه نقش احزاب و مطبوعات را در آن بررسی کرد. البته در ادامه باید گفت که ساختار، معمولا الگوهای قدرت و اقتدار را تعیین و روابط بین حاکمان و حکومت شوندگان را که روابطی کم و بیش ماندگار و قابل پیش بینی هستند، مشخص می کند.

 

مولفه سوم سیاستگذاری امنیت ملی: فرایند

مولفه چهارم سیاستگذاری امنیت ملی: کارگزار

در این بخش دو بحث اهمیت بسیار دارد: سیاستگذاری حرفه ای و تصمیم گیری

سیاستگذاری عمومی بر فرایند تعیین استراتژی سازمان یا تدوین سیاست ها تاکید دارد در حالیکه سیاستگذاری حرفه ای بر اینکه چه کسانی باید تصمیم بگیرند، تاکید دارد و به تعبیری ویژگی های یک سیاستگذار چه باید باشد.

>
:: آشنایی با خط مشی گذاری امنیتی 1 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۸/۴ | 
>
برای مشاهده کل مطالب بخش حوزه های سیاستگذاری اینجا را کلیک کنید.

ads
انجمن علمی مدیریت دولتی ایران Iranian Public Administration Association
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 1017 queries by yektaweb 3461