[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
آشنایی با انجمن
جایگاه و نقش انجمن
اساسنامه انجمن
ماموریت، اهداف و برنامه‌ها
مسئولین انجمن
روند تاسیس انجمن
آشنایی با آرم انجمن
عضویت در انجمن
اطلاعات ثبت نام
دستور العمل و شروع ثبت نام
خدمات انجمن به اعضا
اعضای پیوسته انجمن
اعضای افتخاری
اعضای حقوقی
نمایندگان انجمن در دانشگاه ها
     و مراکز آموزش عالی
شاخه دانشجویی انجمن
آیین نامه شاخه دانشجویی انجمن
اعضای شاخه دانشجویی
وظایف مسؤولین شاخه
خدمات انجمن به مسؤولین شاخه
رویدادهای انجمن
اخبار انجمن
محفل ماهانه اندیشه ورزی
کارگاه های آموزشی
نشست های علمی
اخبار جامعه علمی
معرفی مجلات علمی
اخبار مجلات علمی
اخبار خبرگزاری‌ها
سمینارها و کنفرانس‌ها
بخش آموزش
کتابخانه
خبرنامه
بانک منابع علمی + دانلود
کتاب (27)
مقاله (414)
گزارش (3)
یادداشت ها و تحلیل ها
حوزه های سیاستگذاری
بین رشته ای
مسائل رشته
دریافت فایل
فرم طرح پژوهشی
فرم درخواست نشر کتاب
تسهیلات انجمن
راهنمای صفحات
جستجو در انجمن
صفحه برترین‌های انجمن
اطلاع‌رسانی به دوستان
محفل بحث و گفتگو
برقراری ارتباط با انجمن
نشانی و تلفن ما
فرم برقراری ارتباط
پست الکترونیک
پیوندهای مفید
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: همایش ملی تعالی خدمات عمومی
:: گزارش برگزاری کارگاه آموزشی پروپوزال نویسی
:: امضاء تفاهم نامه انجمن مدیریت دولتی ایران با ناجا
:: کارگاه آموزشی پروپوزال نویسی
:: چهارمین نشست انجمن علمی مدیریت دولتی ایران
:: کارگاه مقاله نویسی
:: سومین نشست انجمن مدیریت دولتی ایران
:: دومین نشست انجمن علمی مدیریت دولتی ایران
:: گزارش برگزاری نشست علمی با موضوع بازشناسی هویت مدیریت دولتی در روز سه شنبه مورخ 1394/12/11
:: نخستین کنفرانس ملی مدیریت دولتی ایران، با رویکرد خط مشی گذاری
:: دانشمندان پر تالیف ایران معرفی شدند
..
طراحی
عضویت
ads
:: آشنایی اجمالی با مدیریت دولتی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۱۲/۲۶ | 
آشنایی اجمالی با مدیریت دولتیAWT IMAGE:
>
:: نمایی از فرایند خط مشی گذاری در ایالات متحده امریکا ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۱۰/۲۶ | 
محمد صادقی
به نظر می رسد مقایسه این فرایند با فرایند موجود در کشور ما بتواند، نکات جالبی را طرح نماید:
AWT IMAGE
>
:: ما پایتخت چه چیزی هستیم؟ ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۹/۱۱ | 

رضا پاینده:

در دانش مدیریت استراتژیک بیان می شود که هر سیستمی به صورت بالقوه همه چیز دارد و هیچ چیز ندارد! این بستر نهفته در سیستم ها و مجموعه ها باید به شکوفایی برسد. برای مثال آنچه که می تواند یک سازمان و یا یک کشور را به مرز شکوفایی برساند و همه استعدادهای آن را متبلور سازد، یک راهبری و تدبیر حساب شده است. پیتر دراکر پدر علم مدیریت بیان می کند که فرق جامعه پیشرفته و پسرفته در مدیریت است. فقط کشورهایی که مدیریت کارآمدی داشته اند، پیشرفت چشمگیری کرده اند.

 بر همین اساس به نظر می رسد که اگر ایران مدیریت صحیح اقتصادی شود ما مرفه ترین کشور خواهیم شد. چراکه ظرفیت ها و مزیت های ما بیشمار است. البته مزیت ها خود می تواند به چند دسته تقسیم شوند: اول آن دسته از مزیت ها که کاملا خدادای هستند؛ مثلا جایگاه حساس خلیج فارس و یا معادن نفت و گاز می تواند مثالهایی برای این نوع از مزیت ها باشد. عاقلانه ترین کار این است که این نوع مزیت ها را برای موارد اضطراری نگه داریم. اما نوع دوم، مزیتهای نسبی است که به تلاش ما ربطی ندارد و ممکن است به خاطر شرایط و تعاملات خاصی ظاهر شود. برای مثال: بعضی خانه ها با احداث یک اتوبان جدید، قیمتی تر می شوند. البته این نوع مزیت ها هم مبنای خوبی برای سرمایه گذاری نیستند. شق سوم این است که ما به دنبال مزیتهای رقابتی باشیم. یعنی مزیت هایی خلق کنیم که نسبت به رقبای بین المللی برتری پیدا کنیم. برای مثال اگر ما مدل کسب و کار در سطح بین المللی داشتیم این مدل می توانست مزیت ما، در مقایسه با کشورهای دنیا باشد. ما باید یاد بگیریم از تک تک استانها چطور پول در بیاوریم. هر استان یک مدل بومی دارد که بر اساس شرایط اقلیمی، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و سیاسی آن استان قابل تنظیم است. تا زمانی که در کشور منتظر بودجه هستیم، کار به جایی نخواهد رسید. البته حمایت از صنایع و سازمان های نوزاد بحث دیگری است که باید پیگیری شود. اما این قضیه در مورد سیستم هایی است که بلوغ لازم برای خودکفایی را کسب کرده اند. حمایت بیشتر از این سیستمها می تواند چابکی آن ها را زیر سوال ببرد و موجب لختی شود. فقط باید آن ها را در کشف الگو کمک کرد. به تعبیر صریح تر باید الگوی پول درآوردن هر استان مشخص شود. در این شرایط اسم هر استان متناظر با یک صنعت و یا یک حرفه و یا حتی یک هنر می شود. این کار تا جایی پیش می رود که بعضی از استان ها، به یک پایتخت خاص مشهور می شوند. استان های ما باید هر کدام حول یک محور بچرخند. برای مثال آذربایجان غربی پایتخت صنعت لیزر ایران می شود و استان لرستان پایتخت صنعت انیمیشن و .... . در این حالت هر کس که business plan دارد، استاندار می شود. در این خط مشی، هر کس که بهتر می تواند اقتصاد منطقه و استان را بچرخاند، بر کرسی استانداری تکیه می زند نه هر کس که بهتر می تواند بودجه را خرج کند. این سبک مدیریتی می تواند نگرش مدیران دولتی را تغییر دهد و اقتصاد استان ها را پویاتر کند.

 
>
:: نمایش اقتدار ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۸/۲۶ | 

رضا پاینده:

 عدالت و پیشرفت از مقوله هایی هستند که با ادراک مردم گره خورده اند. به بیان دقیق تر یکدیگر را بازتولید می کنند. انان که ادراک روشنی از پیشرفت دارند و مسیر جامعه را رو به جلو ارزیابی می کنند، خود در چرخاندن این چرخ، به صف اول قیام نموده اند. اما انان که اماره ای و یا انگاره ای از پیشرفت و عدالت نمی بینند، کامشان دائما از توهم بی عدالتی و عقب ماندگی تلخ است.

یکی از بهترین کارهایی که یک دولت می تواند انجام دهد این است که مظاهر پیشرفت و عدالت را در جامعه شناسایی کند و با نمادسازی و سمبل سازی، سهمی در فرهنگ مردم داشته باشد. شاید بخشی از این نمادها باید در سبک زندگی افراد ورود کند ولی قبل از انکه اینقدر مساله را عمیق پاسخ دهیم می توانیم با یک نگاه مدبرانه مساله را راحت تر حل کنیم: مثلا شروع با مدیریت شهری! (به کارگیری نمادهای مختلف در سطح شهر)

در این زمینه کافی است نگاهی به سایر بلاد بیندازیم. گرچه نمی توان علامت سوال را از مقابل عبارت "تحقق پیشرفت و عدالت" در ان کشورها نادیده گرفت ولی انان در همراه کردن مردم نسبتا موفق بوده اند.

بدیهی است که در یک مدیریت حساب شده، افق روشن است و مردم انتظار دارند که حالت ایده آل را رصد کنند. دائما ان را در مقابل خود ببینند و جوانه اهدافشان را روزانه و چه بسا هر لحظه آبیاری نمایند. اما این امر مقدور نیست مگر با یک مدیریت هنرمندانه. این کار در مقایسه با کارهای زیرساختی خیلی هزینه بر نیست گرچه بسیار ارزشمند است.

برخی کشورها، موزه هایی به راه انداخته اند که در ان آرمان ها، تاریخچه، اهداف، رویاها، آرزوهای مردم ان سرزمین را به تصویر کشیده است. حضور در این پارکها و موزه ها ادراک ادمی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی دیگر از مواردی که فوق العاده جالب است به کار گیری نمادهای مختلف پیشرفت در راه اهن جدیدالاحداث چین است. دیدن تصاویر زیر، ادعای فوق را تصدیق می کند:

AWT IMAGEAWT IMAGE

>
:: رقابت سوزی، ذائقه ای دولتی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۸/۱۰ | 
>
برای مشاهده کل مطالب بخش مسائل رشته اینجا را کلیک کنید.

ads
انجمن علمی مدیریت دولتی ایران Iranian Public Administration Association
Persian site map - English site map - Created in 0.046 seconds with 1176 queries by yektaweb 3509