انجمن علمی مدیریت دولتی ایران- نشست های علمی
گزارش برگزاری نشست علمی با موضوع بازشناسی هویت مدیریت دولتی در روز سه شنبه مورخ 1394/12/11

حذف تصاویر و رنگ‌ها | تاریخ ارسال: ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ | 

گزارش برگزاری نشست علمی با موضوع  باز شناسی هویت مدیریت دولتی


AWT IMAGE


نوپردازی کار ویژه های آن در روز سه شنبه مورخ 1394/12/11، با حضور دکتر علی اصغر پورعزت ،رئیس انجمن مدیریت دولتی ایران و استاد برجسته این حوزه در دانشگاه تهران ،به همراه جناب اقای دکتر مهدی ذوالفقارزاده و همچنین سر کار خانم دکتر شهلا سهرابی، جمعی دیگر از اساتید و دانشجویان دانشکده برگزار شد . 
محور های اصلی این کنفرانس ،عبارتند از: 
1ـ پردازش سیر تحول اندیشه های مدیریتی از آغاز تا کنون
2ـ بررسی و تبیین زیر ساخت های حکومت الکترونیک و روند توسعه آن 
3ـ طراحی کارویژه های آینده ی حکومت در عرصه اقتصادی جامعه
4ـ نظریه پردازی در ساحت اداره ی دولت و حکومت 
5ـ مقایسه ی الگوی اداره دولتی نوین با شکل سنتی وهمچنین نقد و بررسی آن از رویکرد های گوناگون
6ـ بررسی و تبیین انواع خطد مشی گذاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و تاثیر کارکرد آن ها در اداره حکومت 
7ـ طراحی سیستم خط مشی گذاری دولتی برای تحقق عدالت حق مدار.


AWT IMAGE



  مباحث این نشست که توسط دکتر پورعزت در کنفرانس مطرح شد، به تفکیک عناوین در ذیل شرح داده می شود :
دیدگاه ها و اندیشه های اولیه اداره دولت و حکومت از آغاز تا کنون دستخوش تحولات بسیاری شده است.
حاصل این تحولات، اندوخته هایی است که سرانجام به عنوان علم اداره به صورت تکامل یافته مدون شد.
مدیریت در زمره ی علوم چند رشته ای و میان رشته ای قرار میگیرد.اگر بخواهیم این رشته ی علمی نقش واقعی و حقیقی خود را به درستی در جامعه ایفا کند، می بایست مجموعه کارکردهای جامع این رشته در گستره ی تاریخ بازشناسی شود.
کارکرد مهم و اساسی این رشته، تدوین فرضیه و نظریه های علمی بصورت کارگشا و معتبر است. به بیان دقیق تر هدف اصلی در حوزه ی مدیریت دولتی، حل و فصل مشکلات و مسائل عمومی و اجتماعی مردم در راستای تحقق اهداف اساسی و مهم کشور است .
در طول زمان،عمده ترین رویکرد های بازتاب شده به مقوله ی اداره ی دولت و حکومت،در دو قالب سنتی و نوین مطرح شده اند.
زمینه و پیدایش بروز مدیریت دولتی نوین در ابتدا ناشی از مشکلات و نارسایی هایی بود که در سیستم اداره ی سنتی وجود داشت.
بعد از شکل گیری این الگو در دهه ی 1980، دانشمندانی به نقد و بررسی آن از دیدگاه های متفاوت پرداختند.
الگوی اداره نوین در نهایت به شکل گیری رویکرد هایی چون حکومت کار افرین،خدمات دولتی نوین و حکومت خدمت گزار، بازافرینی حکومت و حتی حکومت الکترونیک منجر شد.
از جمله اهداف این الگوی جدید اداری،می توان به بهبود مشتری مداری  و ایجاد ساختاری علمی و هنجاری تر و درز کل شکل گیری سازمانی کارآمد تر اشاره کرد.
بازآفرینی حکومت و حکومت کارآفرین از جمله نحله هایی به شمار می روند که متاثر از الگوی سنتی و در امتداد ان الگوی اداری نوین می باشند.
به علت شباهت های بسیاری که بین دستورالعمل ها و پیشنهادات این دو نحله موجود است، در بسیاری از موارد تفکیک آن ها از یکدیگر دشوار میشود .


AWT IMAGE



یکی از شباهت های مهم این دو نحله به یک دیگر این است که هر دو تحت تاثیر روند مدیریت گرایی قرار داشتند.
حکومت کارآفرین، حکومتی است که میزان توانمند سازی جامعه را تا حد امکان بهبود بخشد، امکان رقابتی شدن ارائه ی خدمات را فراهم اورد، به جای مصرف هزینه درآمدزا باشد،قبل از وقوع حوادث پیش بینی کند و در نهایت این تحولات را از طریق سازوکارهای بازار تسهیل کند.
از جمله رویکرد های دیگری که بعد از نهضت اداره دولتی نوین شکل گرفت،شکل گیری حکومت الکترونیک بود.
حکومت الکترونیک به پذیرش هر شکلی از بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر حکومت اشاره دارد و هدف آن به کار گیری فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات عمومی و تسهیلات بیش تر ، مشتری مدارتر، اثر بخش تر و به صرفه تر است.
آینده رشته ی اداره ی دولت و حکومت:
دنهارت در مقاله ی آینده ی مدیریت دولتی،چالش هایی را پیش روی مدیران حاضر مطرح می کند که از آن ها می توان به انفجار فوق العاده نوآوری فنی و دانش جدید به ویژه در زمینه های علوم اطلاعات ، مواد ، ظهور اقتصاد ها و ساختار های حکمرانی فرا صنعتی ، افزایش ادغام و جهانی شدن کسب و کار ها و.....اشاره کرد.
با توجه به این چالش ها می توان نتیجه گرفت که در گذشته اداره ی دولت ، بیش از حد به آنچه در داخل بروکراسی دولت اتفاق می افتاده تاکید داشت ، اما در 
آینده انتظار می رود که به شکل قابل توجهی این تاکید بر دنیای بیرون به ویژه دنیای شهروندی متمرکز شود.
به این ترتیب آینده ی سازمان های دولتی به ظهور شرایط جدیدی معطوف خواهد شد به نحوی که زمینه را برای خلاقیت و نوآوری هر چه بیش تر کارکنان فراهم اورد.
خط مشی عمومی و قوانین حکومت:
یکی از حساس ترین و دقیق ترین روش کار در سیستم خدمات دولتی ، خط  مشی باشد.
اگر حکومتی بخواهد با حفظ پایداری و اقتدار بر مردم حکومت کند ، بایستی یک عدالت حق مدار و موافق با افکار عمومی
را در پیش بگیرد تا موفق شود. این امر با ارائه ی یک خط مشی روشن که تامین کننده ی؛
1ـ امنیت اجتماعی و مملکتی
2ـ رفاه اجتماعی و بالا بردن سطح آگاهی مردم و ساختار های اجتماعی باشد،امکان پذیر است.
بنابراین می بایست طراحی سیستم خط مشی گذاری را با در نظر گرفتن رابطه ی اهداف و آرمان های اجتماعی، ساختارها و فراگرد های اجرایی و زمینه ی فعالیت در عرصه های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی جامعه تعقیب کرد.
اجرای خط مشی گذاری در فضای عمومی جامعه مستلزم برخورداری از حمایت عامه و جلب مشارکت آن هاست.
مبانی اعتبار نظری از جمله مهم ترین عوامل هدایتگر و نتایج سیستم های خط مشی گذاری های عمومی محسوب می شود؛ زیرا همه ی تصمیمات و اعمال سیستم های مذکور،در پرتو چشم اندازی حاکم بر آن ها اتخاذ می شود.
تجلی نظریه ی عدالت حق مدار (حکمرانی تعالی گرا):
یکی از مهم ترین شرایط نیل به دولت هوشمند و تحکیم هویت جمعی، برقراری و حفظ عدالت اجتماعی می باشد تا در پرتو توسعه،اعتماد متقابل،انگیزه ی کافی برای مشارکت عموم مردم در امور اجتماعی فراهم گردد.زیرا اعضای یک جامعه از مهم ترین عوامل موثر بر استمرار فعالیت سیستم حکومتی حق مدار محسوب می شوند.
به این ترتیب در چنین دولتی قدرت در سطحی وسیع  در بین ساختار های سازمانی و اداری جامعه میان همه ی افراد تقسیم می شود.بنابراین دولتی حق مدار و با مشارکت کارآمد مردم شکل می گیرد.
اجرای هر خط مشی و قانون در اداره ی کشور ، مستلزم در نظر گرفتن بودجه ی کافی و معین می باشد.
خط مشی گذاری اقتصادی و مالی:
اهداف مهمی از جمله رفع فقر، رفاه عامه، توزیع متعادل ثروت با به کار گیری ابزار هایی چون حجم و گردش پول، مالیات، عوارض و کپن را دنبال میکند در نتیجه دستیابی به اقتصادی سالم و متعالی هدف اصلی و کلی این نوع رویکرد خط مشی می باشد.
خط مشی گذاری سیاسی ونظامی نیز اهدافی از قبیل تحقق دموکراسی، تامین امنیت، پاسخ گویی به نیاز ها و حاکمیت قانون با استفاده از ابزار هایی مانند انتخابات، تدوین قانون اساسی، نیروی نظامی و وضع قوانین را دنبال می کند.
تعدادی از اهداف مهم خط مشی گذاری فرهنگی آموزشی، عبارت اند از؛ توسعه ی آموزش، آگاه سازی عامه، توزیع فرصت های رشد فرهنگی، رشد افکار عمومی و توسعه فرهنگی .  
لذا فرهنگ سالم فرهنگی است که زمینه رشد و تعالی را برای همه فراهم کند.
اهداف خط مشی گذاری اداری و مدیریتی مواردی از قبیل تسهیل گری، توسعه اداری ، ارزش یابی و مدیریت عملکرد و .... می باشد.
به طور خلاصه مهم ترین وظیفه حکومت در عرصه ی اقتصادی، تامین رفاه عامه، در عرصه ی سیاسی تامین امنیت عمومی ودر عرصه ی فرهنگی تمهید امکانات ، افزایش آگاهی عامه برای مشارکت اجتماعی است .
آلایه های زبان شناختی نوین:
بخشی از ابهام موجود در تحلیل اداره ی دولت و حکومت از عناوین متفاوت و واژگان گوناگونی که برای مفاهیم نسبتا مشابه بکار رفته اند، ناشی میشود.
ارائه توصیه هایی برای حکمرانی سالم:
در علم حکمرانی استفاده از طبقه بندی ها و نقشه های راهنما ضروریست.
سیر نظریات دولت و حکومت در دسته بندی های معاصر نشان می دهد ویلسون، آغازگر و هم نوا با بروکراسی، بنیان های نظریه پردازی اداره دولت را شکل داد.
مفهوم حکمرانی خوب و اثرات آن بر رشد اقتصادی یکی از مسائل مهم در عرصه اقتصاد سیاسی است. در این مبحث دو مقوله ی مهم با هم مورد بررسی قرار می گیرند: حکومت و حکمرانی. 
حکومت به معنای فراگردانی در امر حاکمیت با اتکا به اجزای نهاد حکومت تعریف می شود اما حکمرانی، فراگرد اعمال حق حاکمیت بر مردم است. بنابراین حکمرانی خوب به نوعی اعتدال در سیاست های ناشی از روی آوری بی پروا به مدیریت دولتی نوین تلقی می شود.

اهداف مطرح شده در این کنفرانس :
مفهوم سازی دقیق هویت رشته ی مدیریت دولتی، آشنایی با نحوه ی ارزیابی سیستم خط مشی گذاری حق مدار، ایجاد ابهام زدایی در تحلیل اداره ی دولت و حکومت، تلاش برای مفهوم سازی ماهیت مدیریت دولتی و اهمیت آن، باز گزاشتن مسیر و شرایط برای راهیابی افراد مستعد و با کفایت به نهاد های دولتی باز نگری شد .
در ادامه هم استاد پورعزت به پرسش های حضار در مباحث گفته شده پاسخگو بودند . 
دکتر ذوالفقارزاده بازرس انجمن علمی مدیریت دولتی، در واپسین لحظات کنفرانس ضمن معرفی تاریخچه و اعضای محترم موسس، به بیان چگونگی روند عملکرد این انجمن پرداخت.

همچنین دکترسهرابی در پایان نحوه ی عضویت در انجمن را برای حضار شرح داد .


AWT IMAGE

نشانی مطلب در وبگاه انجمن علمی مدیریت دولتی ایران:
http://ipaa.ir/find.php?item=1.132.640.fa
برگشت به اصل مطلب